RD4: Rekendiagnostiek op 4 handelingsniveaus

RD4 is bedoeld voor het analyseren van de rekenontwikkeling en rekenproblemen van kinderen in de basisschoolleeftijd. Het programma maakt de rekenontwikkeling van de leerling visueel inzichtelijk. De kleuren in het profiel geven aan wat de leerling al beheerst en op welk handelingsniveau. Dat biedt aanknopingspunten voor het zorgvuldig afstemmen van het rekenonderwijs op de ontwikkeling van individuele leerlingen.

RD4 beslaat de leerstof van groep E1 tot en met E8 en is opgezet aan de hand van de vier handelingsniveaus van het handelingsmodel, zoals beschreven in het protocol ERWD. Aan de hand van de vier handelingsniveaus kan de onderzoeker achterhalen of de leerling begrijpt wat hij doet.

RD4 ondersteunt de onderzoeker bij het adaptief afnemen van het rekenonderzoek. De onderzoeker bepaalt zelf de route door het programma, afhankelijk van het niveau en de problematiek van de leerling. Het resultaat wordt zichtbaar in een profiel aan de hand waarvan een ontwikkelingsperspectief en begeleidingsplan voor de leerling kan worden opgezet. Het profiel laat zien waar een leerling goed in is en waar hij/zij hulp bij nodig heeft.

Zie voor uitgebreide informatie: RD4 diagnostiek

Scroll Up